goshin jitsu“Geen poespas en tierelantijnen. Houd het zo simpel mogelijk.” Wat vraagt dit om een bevestiging, een lastig gebeuren !

We hebben het over GOSHIN JITSU EN KODOKAN GOSHIN JUTSU

Een inspirerende training met volle overgave van Wilfred Derks en René Lange op de ene mat en Richard de Bijl in samenwerking met de Nationale Kata kernploeg op de andere mat. Dat de ziens- en handelswijze van een jiujitsuka anders is dan van een judoka is goed naar voren gekomen tijdens deze 1e workshop van dit jaar op zondag 18 januari in Wijk bij Duurstede.

31 judo en jiujitsu docenten kozen uit welke discipline zij gingen trainen.

Goshin Jitsu bij de Jiujitsuka en kodokan Goshin Jutsu bij de judoka. Een moderne vorm van zelfverdediging wat in 1956 is ontstaan. Wellicht een moderne opvolging van het kime no kata. Richard de Bijl liet op een duidelijke manier zijn groep kennismaken met een demonstratie door Erica Tümmers met  Peter Tümmers en Eric Markgraaff met Cor v.d.Heyden terwijl Wilfred Derks en René Lange meteen van start gingen.

Het Goshin Jitsu in de belevenis van de jiujutska krijgt de naam van een “Sloop-kata”.

“Na elke techniek ben je kaar”. De uitgangspositie moet de praktische waarde zijn en het uitschakelen van de tegenstander. Terwijl bij het Kodokan Goshin Jutsu het “pareren, ontwijken en de eindcontrole” bepalend zijn.

De wijze van lesgeven in dit kata was opvallend.

Richard kwam met diverse creatieve oefenvormen die gericht waren op de directe controle van de tegenstander waarbij Tori zijn positie inneemt. De aanbiedingsvormen van Wilfred waren gebaseerd op reactie en uitschakelen. Het kodokan goshin jutsu kent zijn wedstrijdelement. De bedoeling hiervan is dat wij met z’n allen hetzelfde plaatje hebben geleerd. Drie personen zijn hierin van belang.

1.     De leerling (wat leer ik?)
  2.     De leraar (wat en hoe onderwijs ik?)
  3.     De jury (wat constateer ik?)

Goshin jitsu of Goshin Jutsu!

Een training met een vast vorm! 

Je moet het voelen en je krijgt in dit kata niets cadeau. Met elkaar weten we veel en delen we het. Dat is de kracht waar je als deelnemer aan meedoet en……uitstraalt!

Rolf Tijssen

mt_gallery:Geen poespas en tierelantijnen

Leden voor Leden