kwaliteit 6De laatste workshop van dit seizoen op zondag 17 april jl. gaf een dubbele lading voor de 22 deelnemende judodocenten. Het gevoel van inzicht en wat doe ik daarvoor, was de rode draad van deze workshop.

In het eerste blok gaf Onno Kloosterboer (dir. Sportservice Steenwijkerland) een “brede kijk op kwaliteit in dienstverlening”. De term ‘kwaliteit’ is breed van begrip. Vaak wordt de term kwaliteit omschreven als een belading en belevenis. In het bedrijfsleven als “een goed product”. In de judo- en jiujitsubelevenissen verkopen wij o.a. “beleving (gevoel) technieken, gezondheid, plezier en sociale contacten”.  De moeilijkheid is dat diverse kwaliteiten te meten zijn (bijv. een tv toestel), maar onze kwaliteiten in de dienstverlening zijn moeilijk meetbaar. Dit omdat het niet tastbaar is.

“Kwaliteit is onze Kernwaarde”

Om onze doelen duurzaam te bereiken is kwaliteit van belang. We hebben vaak behoefte aan parameters. Bijv. een keurmerk wat gerelateerd is aan uitstraling in kwaliteit. Licenties (bijhouden van scholingen e.d.  maar ook voldoen aan wettelijke zaken zijn hier een voorbeeld van. Maar of dit iets met kwaliteit te maken heeft is de vraag. Om een inzicht te krijgen van ‘wie doet wat en wat verwachten we ervan?’ geeft duidelijkheid. We onderschrijven “Het Service Quality Model”

Dit model bestaat uit:

  1. Producent- de docent met zijn/ haar lessen.
  2. Consument-  de leerlingen.

Iedere consument heeft altijd een verwachting van de les.  Hoe komt die tot stand:

  1. De vraag naar persoonlijke behoefte. - wat mag ik verwachten.
  2. Situaties uit andere ervaringen. - wat heb ik eerder elders ervaren of meegemaakt.
  3. Mond tot mond van derden. – wat hebben zij ervaren.

Kortom , wat wil je als docent hoe de leerlingen over je praten. Uiteindelijk bepalen deze invloeden jouw lessen. Wat wij denken en wat de ander verwacht, is een verschil in belevenis. Dat blijft een kloof tussen de producent (leraar) en consument (leerling).

Vanuit ons idee (leraar) gaan wij de les voorbereiden.

Je mag je dan afvragen: “Wat willen we en denken te doen? “ Een verschil in beleving.

Ook de leerling heeft die vraag. Er is altijd een verschil in het verwachten en wat ze krijgen.

Uiteindelijk komen de ervaringen en de verwachtingen samen. De verwachting van beide kanten is bepalend. Kortom de verwachting en ervaring zijn breed van opzet maar ook breed van begrip. We zullen altijd inspirerend en alert moeten zijn. Dat biedt kwaliteit !

In het tweede blok gaf Peter Demandt  (docent opleidingen en voorzitter van de NGCJ) zijn visie en inzicht op kwaliteit. In zijn inleiding benadrukt Peter dat de leraren goede leerlingen dienen af te leveren en de examinator een constatering geeft op een geschoolde leerling.

“Wees kundig en blijf in scholing”. Vraag jezelf af ”wat zijn de eisen en moeten wij weten en kunnen”. Kortom: wees deskundig.

Wat wil je zien op een “dan-examen” en wat gaat de kandidaat doen. Denk aan:

Timing, juiste richting, balansverstoring en kime. Hoe meer kennis je hebt, hoe beter je feedback kunt geven. Wat je niet weet, kun je niet zien! Een duidelijke uitspraak.  Bedenk dat alles vrij complex is. Is het een eis of heb je iets gemist? Niet goed is een zwak woord.

Daar zal niemand genoegen meenemen.  Werk aan een verklaring. Bijv. de richting is niet goed of de timing is onjuist. Als je dat kan, dan heb je inzicht en geniet je vertrouwen. 

In deze training liet Peter Demandt de groep judodocenten genieten en kennis maken met biomechanische bewegingen. Alles in beweging en verplaatsen met een juiste kumi kata.

De termen ‘spanning op het lichaam, timing en ruimte geven’ klonk als muziek door de judozaal. In de training van Peter Demandt werden diverse toepassingen aan de hand van verschillende momenten, balansverstoringen en richtingsveranderingen getraind en toegepast. Niet makkelijk maar…duidelijkheid voor de judoka en voor de examinator. En dat biedt uiteindelijk kwaliteit voor beide kanten.

Rolf Tijssen

 

Activiteiten

12-11-2017 N.V.J.J.L. DAG
26-11-2017 Judo

Leden voor Leden