mark donners 2De laatste workshop van 2017 op zondag 26 november jl. stond in het teken van spel en leervormen. Heel bijzonder en wat mooi!

In het eerste blok liet Arno Rebel zien wat je vanaf 1,5 jarige leeftijd kunt doen met vertrouwen en veiligheid waarbij de ouder nauw betrokken is.  Met nadruk wijst Arno op het feit dat kinderen een vast patroon moeten hebben waarin het vertrouwen geven en blijven geven vanzelfsprekend moet zijn. 

De inleiding van zijn workshop aan de 42 judodocenten was bijzonder: op muziek reageren met “Schipper mag ik overvaren.” Al huppelend werd er gereageerd. Een opening wat ook in zijn les ouder/kind te herkennen is.  Het bijzondere van deze aanpak met hele jonge kinderen is dat de judodocent in dit stadium altijd op de 2e plaats staat. De ouder biedt vertrouwen en gaat op aanwijzing van de docent de oefening samen met kind doen en voordoen.

Het werken met materialen werkt altijd!   Simpele oefeningen maken om te leren vallen, rollen en te duikelen op een stootkussen.  Arno benadrukt dat het heel belangrijk is om elke keer de ouder te vertellen wat je doet en vooral waarom je het doet! Doe de oefeningen links en rechts. Heel belangrijk: “beloon het kind!” De nadruk op valbreken is het belangrijkste, dit geef je een kind mee voor de rest van zijn leven. 

Alles wat je erbij of erna doet is meegenomen. Zoals werken met een bal, leren delen, pakken en afpakken (iets wat je doet bij moeder of vader in de les). Dit voor meer zelfvertrouwen. Al rollend met vertrouwen van geven en nemen komt bijv. een houdgreepje in beeld bij deze kleine kinderen.

De afsluiting van de les is gezamenlijk in de kring op muziek met buigen en vallen!

Deze eyeopener mag beslist serieus genomen worden. 1,5 jaar oud en dan al de prille vormen van het judo naar voren schuiven! Wat bijzonder en dankbaar.

Het tweede blok was voor Mark Donners. Een enthousiaste judoka en leraar die energie biedt d.m.v.

diverse spelvormen aan te bieden aan kinderen (en volwassenen) om in hen judo element te brengen. De meeste spelletjes hebben één of meer judo elementen. Mark is ervan overtuigd dat judospelletjes, mits goed gebruikt, een enorme toevoeging kunnen geven aan judolessen.

Het opvallende van deze training was te zien in “het kind mogen zijn “bij de volwassen judodocenten in deze training. Mark Donners heeft al zijn gevarieerde judospelletjes verpakt in zijn boek “Judo een pakkend spel”.

Bij beide docenten zijn de momenten van vertrouwen en aanpak het vertrekpunt om van judo iets speciaals te maken.

Rolf Tijssen

Leden voor Leden