john bakker 1Ter bevordering van de judobewegingen en de judoprincipes nam John Bakker in het tweede gedeelte de groep mee om door spel- en speel- vormen dit te ervaren.

Door veel in spel vorm te doen zien we de deelname en inzet onbewust toenemen tijdens de les.
Ook de groep liet dit zien, elke opdracht werd dan met veel inzet en plezier uitgevoerd.

1. 3= Teveel:

  • Gestart werd met het veel al bekende 3 is te veel, door met variatie te werken, kwam er door spelenderwijs diverse houdgrepen, bevrijdingen en weerstandsvormen voorbij. Hierdoor wordt de judoka gedwongen om na te denken en creatief te zijn tijdens les.,

2. Dobbelstenen: (aantal ogen bepaald)

  • Getal geeft opdracht, bijv. achterwaartse van of judorol,
  • 2 tal samen kanteltechniek voorbereiden (of leraar bepaald)
  • Judobeweging/ pakkingen in uchi komi uitvoeren,
  • 6 verschillende oefeningen; bijv. diverse worpen/ vervolgen in NW/ kanteltechniek/ bevrijding/ Controle techniek/ enz.
  • Kring, ieder heeft een nummer + stopwatch + 2x dobblsteen, en uitvoeren,

 

3. Banden:

  • Trekvormen, door verzet/ op afspraak loslaten en volgen achterwaartse val,
  • Buik- of rugligging elkaar met band weg trekken,
  • Staand, band om de buik bij los laten judorol voorwaarts,
  • Voor val oefening (OUG) Tori houd Uke met band tegen, deze maakt achterwaartse val bij los laten,
  • Tori trekt Uke mee en maakt Uki Waza, Uke laat los en maakt zelf judorol,

4. Band op een hoopje:

  • Wie kan de andere de band laten raken,
  • Wie zit er als eerste op,

5. Ninja band tikspel met judo opdrachten:

  • Voorbeeld bij 3-4 jarige geen straf maar kampioen van Nederland,
  • Ervaring is dat kinderen tot ca 10 jaar tikkertje erg leuk vinden, gebruik de oefenstof als bevrijding,
  • Mat in 4 verdelen elk gedeelte een andere opdracht,

6. Eilanden spel:

  • Per 2-tal aantal een mat(ten) aanwijzen, hierbij aan duw-/ trek-/ til- vormen denken, uitvoeren met door draaien,

7. Kringveegspel:

  • Vaak 1 grote kring, maar door meerdere kringen te gebruiken kun je doorschuiven na bijv. een val,

8. Ballen:

  • Ballen in het midden en afpakkertje,
  • 2 teams 3 ballen in het spel waarbij 2 tal om een balstrijd, kan door teams te nummeren veel hilariteit geven,

9. Banenspel:

  • Gebruik de judo termen als comando (Ippon/ Waza-ari/ Osae-komi/ Toketa/ Mate)


Edwin van Harten

 

Leden voor Leden