ronald huffenreuter 9Binnen het lesgeven zal je als docent creatieve oplossingen moeten geven. Voor de één een missie en voor de ander soms een opgave. De training van zondag 3 februari jl. gaf een dosis inzet met prachtige oplossingen. In het eerste blok was het Ronald Huffenreuter die de groep van 22 judodocenten een methodische opbouw gaf van “Ko-uchi-maki-komi”. Ronald Huffenreuter, een docent die uitvogelt en kijkt hoe het beter kan. Zijn zoektocht op internet geeft als reactie daarop vaak een andere aanpak. Ook al denken we het te weten, Ronald wist de actie-/reactiemomenten met parate momenten samen met zijn dochter Nina in deze training daadwerkelijk weer te geven. Hoe simpel kun je het brengen om vanuit diverse technieken (o.a. seoi-nage) een doeltreffende Ko- uchi- maki- komi te maken. Vooral bij de jeugd met de nadruk op “save”. De aandacht voor gekruiste pakkingen gaf aan dat niets vanzelf gaat. Ronald gaf de groep vele momenten van nadenken en oplossingen waarin de stand van de voeten de doorslag geeft.

Ronald Huffenreuter, 6e dan Judo: een gedreven judoka alsmede collega met veel ervaring die de momenten zoekt, uitlokt om dan te benutten. Vooral inzicht en het doen komen hieruit voort.

Een vraag aan één van de deelnemers:  “Waarom deze training?” Antwoord: “Het is een uitdaging om vrij te mogen judoën en werken vanuit praktische momenten”

In het tweede blok ging Tom Gerkema verder met ne-waza technieken. Tom, een lesgever vanuit gevoel met passie, ging met Uke Henk van der Haar ons kennis laten maken met de momenten van dynamisch ne-waza. Daarin is alles mogelijk, rekening houdend met dat we het simpel houden met een opbouw en uitbouw. De training gaf geen traditionele keer- en kanteltechnieken, maar reageren op wat er komt. Met aandacht voor de momenten van verzet en de positie waarin je zelf zit, gaf Tom dit duidelijk aan. Niets gaat vanzelf, dus contact houden en sturen. De voorbereiding van deze training gaf met “breakdance”- gevoelige oefeningen aan met onderdoor steken van de benen, bruggen en strekken hoe we deze weg van contact en sturen kunnen ingaan.

Tom Gerkema, 5e dan judo: een judoka en collega die voelt, ziet en weet wat bewegen met je doet. Oplossingsgericht met een dosis zelfbeheersing en eindcontrole.

Een vraag aan één van de deelnemers:  “Waarom deze training?” Antwoord: “Dit doe ik om mezelf te prikkelen en vooral mijn kennis te verbreden, maar eveneens om te leren van elkaar”.

Een leerzame zondagochtend wat indrukken en vooral werkprikkels hebben opgeleverd. Als we denken “dat ken ik al of dat weet ik al” geeft dat aan hoe beperkt je kunt zijn. Niets is gelijk en van elkaar leren we meer dan van wat je zelf denkt.

Rolf Tijssen

Activiteiten

14-04-2019 Methodische opbouw
26-05-2019 Jaarvergadering

Leden voor Leden