robbert v.d.geest 5

Een uitspraak die vanzelfsprekend is als je dit leest. De realiteit wijkt vaak af.

Daarom een training van Robbert van der Geest, die samen met Richard de Bijl de laatste workshop van dit seizoen voor zijn rekening nam op zondag 14 april jl.

In het eerste blok het onderwerp “Randori”. Robbert van der Geest gaf de momenten aan van omdenken die betrekking hebben op de beleving van de judosport. Veel clubs zijn ‘resultaat gericht’ bezig. In competitieverband met het winnen en minder met het verbinden. Uke is belangrijk voor elke judoka hoe dan ook, want zonder een Uke geen judo!  Het omdenken van Robbert is niet het winnen alleen, maar zeker het vertrouwen geven aan Uke. Dus niet bang maken. Opvoedkundig geeft dit de sfeer waar judo voor staat. Vertrouwen geven met o.a. veilig leren vallen.

budodag 26Meer dan 1100 enthousiaste budoka’s kwamen naar het budofeest op zaterdag 30 maart jl. op Papendal. Elk jaar weer een belevenis en een spontaan spektakel. Het meest fascinerend is toch wel dat iedereen daar zijn eigen verhaal in heeft om te komen. De jeugd die komt om les te mogen hebben van een ‘topper’ terwijl de wat oudere judoka zich wil bekwamen in eigen ontwikkelingen. Kortom, een budodag die de geest had van inspiratie, gedrevenheid en motivatie.

john bakker 5

Valbreek oefeningen met betrekking tot een worp

In de workshop van zondag 17 maart jl. gaf John Bakker (6e dan) in het 1e blok een indrukwekkende training met diverse valbreekvormen die nodig zijn bij staande technieken. Wetend dat de 15 aanwezige judodocenten bekwaamd zijn in hun eigen vaardigheden ging John in een hoog tempo door de oefenstof heen. Dit alles om de grote verschillen kenbaar te maken in o.a. het vallen van voorwaartse worpen en achterwaartse worpen. De opmerking “denk vanuit de basis en naar de leeftijden waar je dit gaat toepassen” gaf aan dat we creatief maar niet te moeilijk moeten handelen.

ronald huffenreuter 9Binnen het lesgeven zal je als docent creatieve oplossingen moeten geven. Voor de één een missie en voor de ander soms een opgave. De training van zondag 3 februari jl. gaf een dosis inzet met prachtige oplossingen. In het eerste blok was het Ronald Huffenreuter die de groep van 22 judodocenten een methodische opbouw gaf van “Ko-uchi-maki-komi”. Ronald Huffenreuter, een docent die uitvogelt en kijkt hoe het beter kan. Zijn zoektocht op internet geeft als reactie daarop vaak een andere aanpak. Ook al denken we het te weten, Ronald wist de actie-/reactiemomenten met parate momenten samen met zijn dochter Nina in deze training daadwerkelijk weer te geven. Hoe simpel kun je het brengen om vanuit diverse technieken (o.a. seoi-nage) een doeltreffende Ko- uchi- maki- komi te maken. Vooral bij de jeugd met de nadruk op “save”. De aandacht voor gekruiste pakkingen gaf aan dat niets vanzelf gaat. Ronald gaf de groep vele momenten van nadenken en oplossingen waarin de stand van de voeten de doorslag geeft.

hans helmig 12Met het onderwerp "werken in blauw, boeiend" aanvullend met de mededeling dat er een zaklamp meegenomen moest worden, werden verschillende jiu-jitsuka's getriggerd en erg nieuwsgierig naar de invulling van deze stage. Het is dan ook niet gebruikelijk om met een zaklamp en/of boeien situaties mee te maken.

De 25 deelnemers maakten eerst kennis met een filmpje over een aanhouding van een burger. Welke bijzonderheden zie je, hoe handelen de verschillende mensen in blauw en wat valt je op aan de lichaamshouding van de verschillende personen in kwestie. Wat denk je wat voor een afspraken ze onderling hebben gemaakt, hoe kan je veilig werken? Allemaal factoren die van belang zijn om een succes te behalen.

mark bette 2Dan hebben we het met deze uitdrukking over het Kodomo-no-kata”. Wie het niet weet: het kata van het “kind”.

Op de laatste workshop van 2018 op zondag 9 december lanceerde de grondlegger van dit kata Mark Bette zijn visie en gedetailleerde momenten aan de 30 deelnemende judodocenten. In samenwerking met de nationale jeugd kata werkgroep onder auspiciën van de Nationale Kata Commissie Judo is dit jeugdkata ontwikkeld voor de leeftijdsklassen -10, -12 (jeugd-klasse) en -16 jaar.

nvjjl dag 38

Met enthousiasme en hardwerkende budoka’s werd de 3e NVJJL dag op zondag 11 november jl. ingezet om te werken aan judo en jiujitsu op een ander level. De 135 deelnemende budoka’s hebben ruim 4 uur genoten van wat zij aangeboden kregen. In zijn openingsspeech kondigde voorzitter Ad Rebel aan dat hij vereerd is om de Portugese grootmeester Manuel Martins 8e dan Judo te mogen aankondigen. Momenteel hoofd van de Nationale gradencommissie in Portugal, is Martins een prominent in Portugal met zijn staat van verdienste in de judosport. Daarnaast werden Judith de Weerd, 5e dan Jiujitsu, en Sven Borst ,5e dan Jiujitsu, aangekondigd als de lesgevers met grote inhoud. Het evenement werd bijgewoond door Richard de Bijl, 8e dan judo, als voorzitter van de bijscholingscommissie JBN. Als speciale gast was erelid en voormalig voorzitter van de NVJJL Goos ter Schegget aanwezig. 

mario den edel 13Een slogan van Mario den Edel, 10e dan jiujitsu, tijdens de 2e workshop op zondag 14 oktober jl. in Wijk bij Duurstede waar 17 enthousiaste deelnemers zich presenteerden.

Wie Mario den Edel kent, weet dat hij een eigen visie heeft op benaderen en beleven. “Wil je winnen, dan moet je de ‘overtax’ hebben om te slagen”. Met deze invulling gaf Mario aan dat het karakter van jiujitsu is veranderd. Het aanbod van (andere) vechtsporten zit verpakt in diverse disciplines.

joop pauelDe kunst van het onderwijzen en de manier waarop je les geeft.

Niet altijd gaat het onderwijzen tijdens een judoles vanzelf, Joop Pauel nam 48 judoka’s waaronder vele leraren mee in de door hem verzorgde workshop.

Er werd gestart met een digitale presentatie waar de volgende onderwerpen aanbod kwamen.

  1. Differentieel leren
  2. Van Expliciet – naar impliciet leren

De uitleg bij het aanleren is expliciet, daarbij maakt het vaak geen verschil of de judoka 10- of 20 jaar is. Er word exact verteld hoe de techniek moet worden uitgevoerd.  Bij een keuterles wordt meestal beeldspraak gebruikt, maar vanaf een jaar of 7 gebeurt dit nog maar zelden.

john bakker 1Ter bevordering van de judobewegingen en de judoprincipes nam John Bakker in het tweede gedeelte de groep mee om door spel- en speel- vormen dit te ervaren.

Door veel in spel vorm te doen zien we de deelname en inzet onbewust toenemen tijdens de les.
Ook de groep liet dit zien, elke opdracht werd dan met veel inzet en plezier uitgevoerd.

kime no kata 10Een uitspraak die bij grootmeester Richard de Bijl 8e dan hoort!

De laatste workshop van dit seizoen was op zondag 15 april jl. met aandacht voor de wapenbehandeling in het Kime-no-kata door Richard de Bijl en resultaatoverzicht van judo op de basisschool. Met het effect van een jaar lang judo aan een hele school door Christiaan van der Hoek.

Met grote stilte en intense concentratie wist Richard de Bijl de groep van 30 docenten in het eerste blok niet alleen te stimuleren, maar ook te overtuigen in de natuurlijke bewegingsvormen die nodig zijn in het kime no kata. “Wij als leerkrachten zullen zo goed mogelijk op niveau moeten komen om dit kata daadwerkelijk te kunnen overbrengen. Examen of wedstrijden: er zijn verschillen, maar je wilt in beiden de beste te zijn om te slagen. Dit alles komt ten goede aan je algemene ontwikkeling. Bedenk dat we in Nederland bezig zijn om niveau te krijgen”, aldus Richard.

Activiteiten

22-09-2019 4e NVJJL-DAG
13-10-2019 Tantojutsu
27-10-2019 Differentieel judo
06-11-2019 Sensei Koji Komata
08-12-2019 Nage-waza / Ne-waza
19-01-2020 Kaibo
09-02-2020 Tachi-waza
15-03-2020 Barai
29-03-2020 Seoi-nage / Ne-waza
17-05-2020 Jaarvergadering

Leden voor Leden