Verslagen

Vooral bij dangraden examens

jiu_jitsu_danexamen_aanpassingen_11

Kwaliteit betekent alert zijn en laten zien welke waarde het heeft. Daarbij horen aanpassingen en nieuwe visies. Zo ook bij Judo en Jiu-jitsu. De "dangraden examens" zullen daarom per 1 september 2012 inhoudelijk een ander aanzicht krijgen. Bij jiu-jitsu betekent o.a. dat het examen meer een gevechtswaarde moet hebben. In opdracht van het hoofdbestuur JBN waren in november 2011 alle erkende jiu-jitsu examinatoren uitgenodigd door de Nationale Graden Commissie Jiu-jitsu om kennis te maken met de nieuwe structuur en de wijze van examineren van de nieuwe exameneisen.

Zoals Kawaishi het heeft bedoeldgonosen_no_kata_d

Duidelijkheid geeft aan hoe er gewerkt moet worden. Niet alleen bij dit kata, maar ook dat het een eis wordt voor 1e dan judo met ingang van september 2012. Dat was een reden om op zondag 20 november j.l. naar Wijk bij Duurstede te komen om onder leiding van Edgar Kruyning de leidraad van dit kata door te nemen. 54 judodocenten waren actief om de 12 handelingen die volgens het “ Busen Judo kata boek” worden omschreven door te nemen.

kime_no_kata_6._busen__2_oktMet de opmerking "Kwaliteit ligt in aktie en ontspanning" wist Edgar Kruyning met zijn partner Mathieu Lawalata de gewapende aanvallen in het Busen Kime no kata inspirerend over te brengen. 26 judo en jiu-jitsu leerkrachten stonden op zondag 2 oktober j.l op de tatami om hier aan deel te nemen.

In het tweede gedeelte van de workshop op zondag 2 oktober j.l gaf Jasper van Wortel aan 14 judo/jiu-jitsu docenten zijn visie en ervaring die hij heeft opgedaan met kinderen vanaf 6 jaar die aan Jiu-jitsu doen. De oefenstof en manier van lesgeven zijn bij veel docenten anders. Jasper benadrukte dat het belangrijk is dat de overgang niet groot mag zijn, gezien de belangen en motivatie van de kinderen.

In deze Jiu-jitsu workshop gaf Jasper van Wortel aan dat één techniek in de les genoeg moet zijn. “Geef veel variatie met diverse natuurlijke bewegingsvormen waarbij fantasie niet mag ontbreken. Maak daarna een totaal plaatje waarin je alles aan elkaar kunt plakken.” 

                                                          

Belangrijk bij de jeugd is het herhalen. Niet te veel doen, maar terug laten komen. Met zijn opmerking “Een beetje goed is óók goed” laat Jasper doorschemeren dat waardering een belangrijke motivatie is vooral bij de jeugd.

 

Rolf Tijssen

In het tweede gedeelte van de workshop op zondag 2 oktober j.l gaf Jasper van Wortel aan 14 judo/jiu-jitsu docenten zijn visie en ervaring die hij heeft opgedaan met kinderen vanaf 6 jaar die aan Jiu-jitsu doen. De oefenstof en manier van lesgeven zijn bij veel docenten anders. Jasper benadrukte dat het belangrijk is dat de overgang niet groot mag zijn, gezien de belangen en motivatie van de kinderen.

jasper_van_wortel_10._2_oktIn het tweede gedeelte van de workshop op zondag 2 oktober j.l gaf Jasper van Wortel aan 14 judo/jiu-jitsu docenten zijn visie en ervaring die hij heeft opgedaan met kinderen vanaf 6 jaar die aan Jiu-jitsu doen. De oefenstof en manier van lesgeven zijn bij veel docenten anders. Jasper benadrukte dat het belangrijk is dat de overgang niet groot mag zijn, gezien de belangen en motivatie van de kinderen.

goshin_j._18_sept._03Een zelfverdedigingsmethode van de Kodokan

In een serie van drie bijeenkomsten werd op het tweede gedeelte van de eerste workshop op zondag 18 september j.l. de eerste zeven technieken behandeld van het Kodokan Goshin Jutsu door Richard de Bijl en Mas Blonk. Ruim 22 judodocenten waren bij deze eerste sessie aanwezig.

marcel_kuyer_11De start van de workshops van dit seizoen was in handen van Marcel Kuyer. In een ontspannen les bood Marcel diverse mogelijkheden aan die van belang zijn om kinderen goed te kunnen laten valbreken waardoor geen angsten ontstaan bij werptechnieken. De uitgangspositie was heel duidelijk "Uke moet de rol van het valbreken goed begrijpen".

budodag_april_2011_028De kwaliteit beleven we met z’n allen. “Het houden van Budo”

Een enthousiaste senioren Budodag van de NVJJL en JBN met veel variaties

Zondag 10 april j.l. stond in het teken van de drie disciplines binnen de Judo Bond Nederland. 108 ingeschreven deelnemers stonden op de mat om op deze eerste “senioren budodag” de specifieke technieken die zowel bij Judo, Jiu-jitsu en Aikido van toepassing zijn te trainen. Een gevarieerd programma van ruim 5 uur.

takahashi_10Het bezoek van de Japanner Susumu Takahashi met zijn partner Suguru Yano aan ons land heeft velen van ons de ogen geopend. Van 19 t/m 30 maart waren zij te gast van CIOS Nederland waar zij 10 dagen lang diverse kodokan kata ’s hebben uitgedragen. Onder de noemer “haal de bron hierheen” hebben beide Japanse sensei ‘s vele judodocenten laten zien en voelen wat ‘ kodokan kata’ inhoudt.

yos_lotens_29Eén van de laatste workshops van dit seizoen stond in het teken van het “tuimelen en vallen” o.l.v. Yos Lotens. Een fantasieles, maar vooral een boeiende les waarin de 45 deelnemende judodocenten zich o.a. konden uitleven in de dierentuin en ook ..hoe ver gaat je fantasie om met materialen te werken?

In zijn inleiding ging Yos Lotens terug naar het ontstaan van de tuimelcursus. In 1985 ontstond het beeld dat judo op de basisschool hoorde, waarin stoeien en vallen als kernpunt de aandacht zou krijgen. Deze doelstelling werd niet breed gedragen zodat het als een kaarslicht uit ging. Uiteindelijk was het ‘consument en veiligheid’ die met een gerichte opdracht naar Yos kwam met de vraag om kinderen te leren vallen. D.m.v. 150 clinics, welke Yos Lotens met diverse collega’s in het land hebben gegeven, zijn uiteindelijk de valletsels in gymlessen met 50% gedaald. Het resultaat heeft positieve gevolgen gekregen. Peuterspeelzalen gaan nu ook aan de slag!

Win van VorstenbosOp zondag 6 februari jl. stonden 26 jiu jitsuka´s (docenten) op de tatami om de aanbevelingen van Wim van Vorstenbos te horen en te trainen. Met de doelstelling `Grondvormen van bewegen` wist hij de groep docenten te boeien hoe er gewerkt kan worden in drie belangrijke leeftijdsfasen.

Diverse opdrachten met spelvormen waren de basis om het oudere basisschoolkind te laten bewegen met diverse behendigheidsvormen  Heel opmerkelijk hoe een groep volwassen docenten zich kinderlijk kunnen uitleven…

Wil LuschenDe eerste workshop van dit jaar was een schot in de roos. Ruim 60 judodocenten kwamen op de tatami op zondag 23 januari om de visie ‘basisprincipe van werptechnieken’ o.l.v. Wil Lüschen te trainen. Het tweede gedeelte van deze training werd verzorgd door Berber Roorda en Mark Bette waarin zij diverse technieken uit het “Hikomi-no-kata behandelden.

Leden voor Leden