Verslagen

Creativiteit met gevarieerde bewegingen

Mark Bette en Berber RoordaOp zondag 11 februari j.l. kwamen voor de tweede keer Mark Bette en Berber Roorda een training geven voor de docenten van de NVJJL. In deze workshop stonden diverse hikomi technieken centraal. De visie om een hikomi techniek te demonstreren werden door Mark en Berber duidelijk omschreven als “een gevarieerde tachi- waza techniek” welke naar genoegen kan worden ingevuld. Op de tatami werd deelgenomen door 28 judodocenten die met veel genoegen op een speelse manier kennis maakten met het judo vanuit een andere invalshoek. Met hun kennis van zaken over de diverse vormen van hikomi technieken hebben Mark Bette en Berber Roorda een nieuw kata geïntroduceerd, het hikomi-no-kata”.

Zondag 3 december jl. gaf collega en judo-auteur Yos Lotens gehoor aan zijn uitnodiging om als workshopleider zijn visie (in het JBN-bondscentrum) praktisch te etaleren omtrent de plaats van ‘Judo in het basisonderwijs’.

Alles is er!

Yos LotensVoor de binnenschoolse leerlijnen (judo tijdens de gymles) benadrukte Yos dat men niet op onze O-Soto-Gari zit te wachten, maar juist op het stoei-gedeelte met z’n pedagogische handvatten en rijke bron aan bewegingsvaardigheden die zo simpel zijn te organiseren en in te passen in het bewegingsonderwijs op school. Juist daar, op school, waar iedereen móet meedoen, is het van belang om drempelverlagend naar het judo toe te werken. ‘Als een kind plezier beleeft aan stoeien, gelijke kansen en veiligheid ervaart en durft te vallen, zijn de belangrijkste drempels om judo te beoefenen genomen en kunnen we judo-vuurtjes verder gaan aansteken en aanwakkeren’, aldus Yos.

... een creativiteit met veel vaardigheden

De eerste workshop van dit jaar stond in het teken van de meervoudigheidsprincipes van het jiu-jitsu en een kijkje in de keuken van het Go-no-kata o.l.v. Jan muilwijk.

Barry van BommelIn het eerste blok verzorgde Barry van Bommel voor 14 jiu-jitsu docenten het meervoudigheidsprincipe van technieken (combinatie maken uit diverse handelingen ) welke gehanteerd kunnen worden in het E-bo-no-kata. Vanuit de eerste drie aanvallen uit de eerste serie van het E-bo-no kata pakking arm, jas, en verwurging liet Barry handelingen zien die eveneens de basis kunnen zijn bij het Fighting system of bij het Judo. Al deze technieken werden beëindigd met een Hikomi-Waza. Een verrijking voor de deelnemers om te kunnen trainen met het weergeven van actie-reactie.

...doe je niet zomaar!

Diverse vormen van valbreektechnieken met betrekking tot een worp

John BakkerDat verantwoord en goed kunnen valbreken een belangrijk gegeven is in de judosport, heeft John Bakker laten zien tijdens de work-shop op zondag 12 november j.l.  In een overvolle dojo van het Bondscentrum werd door 50 judodocenten deelgenomen aan de training, om te aanvaarden hoe het is om d.m.v. diverse valmethodieken je veilig te mogen voelen. In een breed scala van voorbeelden en oefeningen met materialen wist John Bakker de deelnemers te inspireren om in vogelvlucht diverse begin en eindvormen te hanteren. Zoals: “hoe ga je om met valtechnieken voor O-uchi-gari”. Of wat te doen bij vallen voor heup en/of schouderworpen. Maar ook voor de wat gevorderden werd het vallen bij de sutemi “Tomoe-nage” op speelse wijze uitgevoerd. De basis lag bij het tikspel voor de 3-4 jarigen. Een groep van 50 volwassen judodocenten ging terug naar het begin, om te ervaren hoe het is om te leren vallen! Kortom een leerproces wat vele mogelijkheden kent. En….. een weldaad van plezier voor iedereen!

ImageDe eerste NVJJL training in 2010 stond in het teken van het Kodokan Katame-No-Kata. 34 judodocenten kwamen op zondag 25 januari naar de dojo in Wijk bij Duurstede om o.l.v. Peter Helsdingen het Kodokan Katame-No-Kata te beoefenen. Met nadruk werd er gewezen dat “het principe” telt (leeftijd en ongemakken kunnen vaak obstakels zijn bij katatrainingen).  Als Tori bewees Ad Rebel 7e dan zijn kunnen bij Uke Robin Riemens 5e dan, die op zijn manier o.a. de vele ebi-vormen liet zien. Zowel Peter Helsdingen als Ad Rebel, die beiden als teamleiders hun praatje, plaatje, daadje demonstreerden, benadrukten hoe belangrijk het is om dit kata in harmonie en éénheid uit te voeren.

Leden voor Leden