Deze inspirerende NVJJL workshop op zondag 2 februari jl. in Wijk bij Duurstede gaf voor de 31 judodocenten vele mogelijkheden om creatief bezig te zijn.
De docenten Jeroen Dahmen en Wietse Swart wisten de judoka’s te inspireren met hun pedagogische wijze van lesgeven. De groep werd verdeeld over twee zalen waar zij een gevarieerd programma kregen aangeboden.
Jeroen Dahmen gaf o.a. aan hoe je met de veiligheid van vallen bezig kunt zijn. Een creatieve aanbieding met de wetenschap dat kinderen graag bewegen met optimale veiligheid. Dat betekent dat je veel aandacht mag schenken aan de rol van Uke.
Jeroen: “als je met diverse ne-waza momenten start, dan rol je vanzelf in de momenten van actie/reactie wat niet alleen veiligheid biedt maar ook positieve uitdagingen”.
Om de judoka veilig te leren vallen is het nuttig om met de judoband te werken. In deze les liet Jeroen kennis maken met de valmomenten vanuit de ukuri-ashi-barai. Jeroen benadrukte dat vallen vanuit de kata-guruma heel lastig kan zijn. Met andere woorden, help elkaar, want de rol van Uke is heel belangrijk in het judo. Veel nuttige leermomenten van Jeroen waar we allemaal wat mee kunnen.
In de andere zaal gaf Wietse Swart een specialistische training met gerichte oplossingen in het ne-waza en met name de sankaku. Oudere kinderen onthouden makkelijker als er een logische situatie ontstaat, aldus Wietse Swart. Werken vanuit het verbinden met als het ene niet lukt wat lukt dan wel. Kortom, niet te veel de nadruk leggen op de technische momenten maar op het moment van actie/reactie. De term kantelbeen en klembeen om tot een sankaku te komen met uke tussen de beide benen gaf diverse inzichten met leermomenten.
Na een uur trainen werd er gewisseld van leerkracht. Twee verschillende trainingen die je niet kunt vergelijken maar wel om jezelf als judodocent bij te scholen.
Deze ‘sprankeling in jeugdlessen’ werd door diverse deelnemende leerkrachten beoordeeld als waardevol met het opdoen van nieuwe ideeën. De opbouwende manier om tot resultaat te komen gaf inspiratie. Van de 31 deelnemende judoka’s waren veel A en B docenten aanwezig maar voornamelijk jeugd-judoleiders en dojo assistenten.