De laatste NVJJL workshop van 2022 op zondag 27 november jl. gaf een bijzondere kijk op
het lesgeven. 25 actieve judodocenten kwamen naar de inspiratietraining van Engbert
Flapper en Joop Duivenvoorden (bewegingswetenschapper) om te ervaren dat wij het judo onderwijs ook op een andere manier kunnen geven.
Wij zijn vaak zodanig gestructureerd bezig dat we de judoka’s willen wapenen en voorschrijven wat de beste manier is om goed te kunnen judoën. M.a.w. een judoka leert in een specifieke context.
Engbert Flapper en Joop Duivenvoorden gaan ervoor om de judoka zelf te laten ervaren en te ontdekken.
Niet gedetailleerd. Zie maar hoe je het kunt doen en laat de judoka zelf een oplossing creëren. Deze vorm van lesgeven geeft een andere visie, maar voor de (beginnende) judoka een natuurlijk inzet met volle beweging als inzet. Zelfregulerend leren is een uitstekende manier om het actief verkennen van beweegoplossingen op gang te houden. Leerlingen di zelfstandig hun oefeningen plannen, uitvoeren en evalueren, kunnen zelfstandig hun leerproces op gang houden.
Engbert Flapper ziet judo als “Randori”. Maak “Randori” centraal i.p.v. de losse technieken te oefenen. In “Randori” komen het spelprobleem, de principes en het spelplezier in een betekenisvolle context samen. De judoka’s leren gebruik te maken van creativiteit, kracht en behendigheid die niet gebonden zijn met voorgeschreven uitvoeringswijzen. Judoka’s leren niet alleen het kunstje, maar ervaren dat zij beweegproblemen functioneel kunnen oplossen.
De meeste trainingen zijn puur technisch, volgens Engbert Flapper. Onze manier van aanpak geeft het tegenovergestelde aan. Kinderen een betekenis geven om tot hun doel te komen op gevoel en niet alleen op basis van techniek.
Deze NVJJL training gaf veel ne-waza handelingen met een meerwaarde om over na te denken. Daarnaast ook om je af te vragen op welke manier het mogelijk is om iets op te lossen en af te durven wijken van je eigen werkwijze