Inspiratie en hoe je overkomt is voor iedereen die aan kinderen lesgeeft een welkom.
In elke judo of jiujitsu les die je geeft, kom je als leerkracht leerproblemen tegen. Voor velen de vraag “ wat kun je anders doen?”. Zondag 4 juni jl. was de dag voor veel lesgevers om te horen, te zien en vooral te voelen waar kinderen behoefte aan hebben.
56 judodocenten hadden zich ingeschreven voor de training “Sprankeling in jeugdlessen”
voor de jeugd judo/jiujitsu-leider die de NVJJL in samenwerking met de JBN in Wijk bij Duurstede heeft georganiseerd. Een programma van 10.00-14.30 uur die alleen maar inzichten gaf met de nodige bevestigingen.
Om allemaal tegelijk te laten starten was in i.v.m. het grote aantal inschrijvingen niet mogelijk. Gekozen werd voor het splitsen van de groep zodat de docenten Thijs Holtermann en Christiaan van der Hoek als ervaren lesgevers gelijk gingen starten met het onderwerp
“Hoe leren kinderen”. De opmerkingen van Thijs Holtermann met leer luisteren, geef duidelijkheid en tracht vertrouwen te geven, klonken als een bevestiging, terwijl Christiaan in zijn training de opmerkingen gaf van gevoel, welke richting ga je op, zoek balans en vooral doen.
Vanuit de groep kwamen veel vragen met voorbeelden van doe ik het goed of fout?
Na 1,5 uur bezig te zijn geweest, kwam iedereen weer bij elkaar om de uiteenzetting van Jurgen Hell (psycholoog) te horen. Jurgen was helder en duidelijk. Les geven aan kinderen bestaat uit de letters VIP.
V = voor veiligheid, met name de sociale veiligheid met het gevoel van “ik mag er zijn. Maar ook wat de groep inbrengt neem je mee. Daarnaast de variatie van denken en doen.
I = voor inspiratie, invloed hebben wat kinderen graag willen met keuzes maken. Kinderen leren in onze samenleving niet door voortdurend boeken te lezen en te praten. Geef deze kinderen kortere leermomenten door te doen.
P = voor plezier, waardeer ze op hun persoonlijke prestatie, dus niet alleen om het winnen. Prestatie is geen “top van winnen”, maar datgene waar je iets bereikt hebt.
De les gaat vaak anders dan dat je als docent wenst. Wees eerlijk en sta open voor het kind.
Bedenk dat duidelijkheid veiligheid geeft, aldus Jurgen Hell.
Tot slot, als leraar hoef je niet altijd goed in iets te zijn, belangrijk is inspiratie en hoe je zelf overkomt. “ Zet jezelf in je kracht”, dat geeft inspiratie.
Na de pauze werd de groepen gewisseld van docent en ging de training verder met het fysieke onderdeel “Veiligheid”. Zowel Thijs Holtermann als Christiaan van der Hoek begonnen met het starten en reageren op een signaal met daarin diverse bewegingen die eventueel judogericht zijn. Om zelf ook initiatieven te nemen werd de groep een opdracht gegeven om met elkaar een oplossing te creëren in het aanbieden van een techniek.
De betekenis van veiligheid werd door iedereen goed begrepen. Veiligheid is balans, beter te worden en prestaties op gang te brengen.
Na een uur fysiek bezig te zijn geweest, kwam iedereen weer bijeen om de slotwoorden van Jurgen Hell te horen. Zijn vraag aan de groep was. “Waar wordt veel geleerd?” Het antwoord was duidelijk: daar waar mensen zich veilig voelen met motivatie om beter te worden. In ons judo en jiujitsu zitten we in een lerende cultuur om beter te worden. Kinderen voelen zich niet veilig als het alleen een vrijheid/blijheid les wordt waar geen prestatie van jezelf te ontdekken is.
Door deze bevestiging van duidelijkheid schreven 19 judodocenten zich na afloop in als NVJJL lid. Een bekroning van deze motivatietraining was de uitreiking van het deelnemerscertificaat. Een bevestiging voor ons allemaal om niet te denken dat we het wel weten. We leren allemaal van elkaar en dat is op deze dag helemaal naar voren gekomen.
Deze training zal de NVJJL wederom op het programma zetten voor het volgende seizoen.
Enkele reacties van deelnemers:
– Anders verwacht dan ik dacht.
– Positief met veel interactie.
– Voel me betrokken bij de les.
– Wist niet wat ik moest verwachten.
– Leerzaam.
– Heb andere inzichten gekregen hoe kinderen kunnen reageren.
– Had een andere gedachte bij het aanmelden van deze training.
– Iedereen is enthousiast met elkaar.
– Nieuwe oefenvormen ontdekt met veel variaties. Anders dan wat ik gewend was.