tom gerkema 13Via Judo/Jiu-jitsu kun je het leven van een kind met een bepaalde stoornis verrijken, mits je de juiste ingang vindt. Judo is karaktervormend en stimuleert de ontwikkeling van een positief zelfbeeld en de sociale vaardigheden. Dit ontbreekt vaak bij kinderen met een stoornis. Als docent kun je bijvoorbeeld door handhaving van de lesstructuur en via discipline ervoor zorgen, dat erg drukke kinderen op een veilige wijze hun energie kwijt kunnen en bepaalde obstakels kunnen overwinnen.

40 judodocenten waren zondag 3 november jl. in Lelystad aanwezig om deel te nemen aan een gevarieerde workshop. Lisette Kamphorst (orthopedagoog) wist de groep judodocenten in het eerste half uur te boeien met uitleg over diverse kenmerken binnen het autisme spectrum. Vanuit gaand dat kinderen met ADHD een andere aanpak nodig hebben dan kinderen met een autisme wist Lisette diverse kenmerken toe te lichten.
Tom Gerkema, docent CIOS Arnhem ging op praktische wijze verder met diverse speelse oefeningen die betrekking hebben op de 'fantasie wereld' van kinderen. Tom wist de speelse groep judodocenten te boeien met basisvaardigheden in de warming up waarin iedereen zich als een springende en kruipende aap moesten gedragen. Het hinkelen om een "flamingo" voor te stellen werd enthousiast geoefend. Dat fantasie een heel eind kan gaan bewijzen de technische judovaardigheden. Een boot met stenen waarin het omvallen centraal stond gaf een 'kanteltechniek" aan terwijl het aanleren van een 'o-soto-gari' een verhaal van veterstrikken kent. Kortom, iedere techniek heeft een verhaal om het jonge schoolkind tot 10 jaar te boeien met fantasie in hun eigen belevenis. Tom Gerkema gaf tot slot van zijn training het advies: "deel en wees creatief, maak er een spelend onderwijs van".

Het laatste gedeelte van deze veelzijdige workshop was voor Ad Rebel. Hij belichtte de nodige aandachtspunten van het Gonosen-no-kata.

Het Gonosen-no-kata is ontworpen door de Waseda universiteit in 1910 en door Mikonosoke Kawaishi in naar Europa gebracht. Het kata demonstreert de overname van diverse technieken na de aanval van uke. De aanval van uke is zodanig dat tori de aanval op een doelmatige manier kan beantwoorden. Uke herneemt het initiatief voor de volgende aanval op de plaats waar hij/zij is gevallen. Alle technieken worden rechts uitgevoerd vanuit een rechter basispakking. Na de opening lopen tori en uke naar het midden. Tori en uke staan op 6 m. van elkaar. Tori rechts en uke links t.o.v. Joseki.

Ad benadrukte dat de keuze van dit kata is voorgeschreven door de Nat. Graden Commissie Judo. Concentreer je op " de vorm":

    1. Techniek volledig inzetten.
    2. Het blokkeren is minimaal.
    3. Vervolg je richting om door te gaan.

Realiseer hoe belangrijk de correcte lichaamshouding van Tori is tijdens de eindcontrole van elke techniek..

Een tip: Voor zowel de judoka als examinator: "Kijk allemaal door dezelfde bril". Op deze manier zullen we het begrijpen.

(Binnenkort verschijnt een poster uitgebracht door de NVJJL en de Nat.graden commissie judo met de nodige aanwijzingen van het Gonosen-no-kata)

 

Rolf Tijssen

 mt_gallery:Workshop 3-11-2013

Activiteiten

Geen evenementen

Leden voor Leden