Twee verschillende workshops op de laatste training van dit seizoen.

ronald huffenreuter 21De aftrap op zondag 13 april was voor Roy Westheim (2e dan) die de groep van 36 judoleraren kennis liet maken met diverse aandachtspunten die van belang zijn om Judo op school te geven. Met diverse mix oefeningen in zijn warming up gaf Roy aan dat de leerling op school niet moet denken dat je met judo de sterkste moet zijn om te winnen. Met het lesgeven op school zal het accent liggen op het ‘leerlingenvoorbeeld’. M.a.w. wat is goed en wat kan beter maar ook controle en vragen naar de leerling:  “is het goed gegaan?”.

Roy Westheim is duidelijk in zijn visie: “met judo heb je elkaar nodig dus ook de zorg voor elkaar”. Het contact met de leerling op school moet goed zijn. Geef deze kinderen een belangrijke plek (wat kan je), maar geef ook aan dat jij als judoleraar het waarschijnlijk iets anders doet dan wat ze gewend zijn (met name voor kinderen die al aan judo doen).

Roy liet in deze workshop  geen werptechniek(en) zien, maar het begeleiden van Uke om te kunnen vallen. Met de methodiek op O-soto-gari  “Drie op een rij, elleboog op zij, schouders tegen elkaar, en… haken maar!” gaf Roy Westheim aan dat lichaamsgevoel een belangrijke schakel is voor een (beginnende) schooljudoka. Indien er wel een werptechniek van wordt gemaakt, zet Uke dan weer terug in balans, zet je been erachter en werp. Dit alles uit veiligheid.

In het Ne-waza kwam het gevoel van werken sterk naar boven. Met het spreekwoord “Wie niet sterk is moet slim zijn” werd nadrukkelijk gewezen dat kinderen moeten voelen ‘waar gaat de ander naar toe en profiteer daarvan’. Ne-waza op basisscholen is stoeien met regels. We zullen een kader moeten scheppen met veiligheid, dat geeft een succeservaring voor iedereen. Houd alles globaal en groot. Dat is uiteindelijk het succes, aldus Roy Westheim.

In het tweede blok gaf de mysteriegast (Ronald Huffenreuter) een training wat volledig met “balansverstoring” had te maken. Doordat Ronald nagenoeg geen balansverstoring ziet in het wedstrijd judo, gaf het hem de doorslag om dit onderwerp naar voren te brengen. In zijn warming up maakt Ronald gebruik van veel huppeloefeningen Doordat de training pittig en zwaar kan zijn gaf Ronald het advies om veel te variëren en alleen datgene te gebruiken wat je op dat moment nodig hebt. Doe de rest een andere keer.

Cirkelen, duwen, sturen en ik haal waren de uitgangspunten om de balans te verstoren en te optimaliseren. In deze training liet Ronald Huffenreuter de groep ook oefenen op de maat van de muziek. Sturen en doorgaan om de wgariorp te kunnen maken .Met het cirkelen, duwen en trekken vormde Ronald Huffenreuter o.a. de tai-o-toshi en de Uchi mata. De O-uchi-gari, ko-uchi-gari en de barai’s worden door hem gezien als “timings technieken” . Het moment!

Deze laatste workshop was een opsteker voor alle deelnemende judodocenten. Een enthousiaste Ronald Huffenreuter (6e dan) die weet wat hij zegt maar ook weet wat hij overbrengt.. Zijn slotwoorden waren duidelijk:” Gebruik bij de jeugd wisselpasjes, heup en timingshandelingen en …….maak gebruik van muziek. Het doet wat met je.” Met deze twee verschillende workshops kunnen we concluderen dat Judo meer is dan alleen maar winnen of verliezen.

Rolf Tijssen

mt_gallery:School Judo en Wedstrijd Judo

Activiteiten

Geen evenementen

Leden voor Leden