Het onnatuurlijke eruit!

ImageMet deze opmerking wist Ronald Joorse op zondag 16 november j.l. 28 judodocenten op een natuurlijke, maar ook komische wijze te vermaken met diverse bewegingsvaardigheden die een optimale werking hebben op het hedendaagse judo. In het tweede gedeelte van deze workshop kwam Joop MacKaay in actie met het eerste gedeelte van het Gonosen-no-kata.

Leren samenwerken is belangrijk in het judo

Met enthousiasme en overtuiging liet Ronald Joorse de judodocenten kennis maken met diverse natuurlijke bewegingen. Met spelmateriaal attendeerde hij hen erop hoe belangrijk het is om natuurlijk contact met je partner te maken. Onder de wetenschap ‘ beheersen’ wist hij iedereen te laten bewegen met ballonnen. Zoals wij als docenten doceren met: 'praatje, plaatje, daadje' heeft Joorse zijn doceren omgezet in 'oor, zien en doen' Met het thema 'fun en ontwikkelen' werd er volop gehuppeld en tegen het been van de partner aangetikt. Dat lesmateriaal een belangrijk onderdeel van een les kan zijn, bewees hij des te meer met diverse baloefeningen. Het (goede) balcontact geeft beheersbaarheid wat ontwikkeling in denken en gevoel weergeeft. Tot slot wist Ronald Joorse met tape ‘een ladder’ te plakken op de tatami waarin diverse hinkel- en tussenpasjes gemaakt kon worden. Dit alles met een stimulerend achtergrondmuziekje. Met de slotzin ‘alles blijft basis’ gaf Ronald Joorse wat er met eenvoud gedaan kan worden. Een spontane training waar veel plezier in zat! Dat ‘het kind’ in je moet zitten om dit te demonstreren, heeft Ronald Joorse goed bewezen. De declaratie die hij voor deze workshop heeft ontvangen, ging rechtstreeks naar de “CliniClowns”.

De visie ‘basisvaardigheden’ van Ronald Joorse

“Hoewel ik een judorol een basisvaardigheid vind in het judo, kan je jezelf ook afvragen wanneer je deze vaardigheid in het judo daadwerkelijk gebruikt. Ik kom dan al snel tot de conclusie dat dit pas bij de bruine band het geval is. Denk aan bijvoorbeeld een Tomoe Nage of een Yoko Otoshi. Voor de ontwikkeling van de jonge judoka is dit goed, maar je kunt het ook zien als een motorische vaardigheid. Als je het zo bedoelt, dan ontstaat er een zee aan mogelijkheden. Hetzelfde geldt voor een val achterwaarts met doorrol over een schouder. Volgens mij komt deze actie in geen enkele techniek voor. Toch blijft het naar mijn idee raar dat deze vaardigheid wel vereist is voor gele band. Terwijl het op de juiste manier (en het liefst in een ritmische beweging) instappen van een worp niet zo hoog op de prioriteitenlijst staat bij examens. Een gele band examen zou volgens mij ook een hindernisbaan met bewegingsvormen kunnen zijn die in het judo worden gebruikt. En met het juiste elan kan dit een verrijking zijn voor het leermoment. Het op gevoel uitstappen/ontwijken van een worp is meer judo dan het nadoen van een ‘plaatje’ dat voorgedaan is. Hier bedoel ik niks negatief mee, want ik heb in het verleden ook op deze wijze lesgegeven. Het ontwikkelen op jonge leeftijd van ritmisch vermogen, koppelingsvermogen en evenwichtsvermogen (met een toename in de fysieke hardheid) levert op lange termijn een completere judoka op dan het nadoen van judotechnieken zonder de bijbehorende vaardigheden. Geef kinderen op jonge leeftijd de fundamentele dingen mee, met de nadruk op FUN. Judo is bewegen en dan ook nog eens met z’n tweeën. Niks is mooier dan dat! De tijd dat het niet denkbaar was dat er een bal op de mat mocht liggen, ligt ver achter ons. Grijp elke mogelijkheid en hulpmiddel aan om het kind in zijn ontwikkeling te bevorderen. Op deze manier ontwikkelt de sport en in een nog grotere mate de leraar zelf.”

In het tweede gedeelte doceerde Joop Mackaay het eerste gedeelte van het Gonosen-no-kata. Dit kata van de ‘ Waseda University ‘ werd mede in Europa gebracht doordat Kawaishi begin jaren ’50 bondstrainer was in Frankrijk. Dit kata heeft alles wat op judogebied te vinden is. Dus geen atemi’s of schoptechnieken. Opmerkelijk in dit kata is dat de Goshi Guruma / Kubi Nage iets anders wordt gedaan dan voorheen.

mt_gallery: Workshop 16-11-2008 

Activiteiten

Geen evenementen

Leden voor Leden